
#zijinstroom #mentoronderwijs #onderwijs #gesprekstechnieken, #communicatie
“Hoe voer ik goede begeleidingsgesprekken met leerlingen.”
Gesprekstechnieken vormen een vast onderdeel bij veel mentor trainingen. Logisch. Het vak van mentor coaches bestaat voor een groot deel uit gespreksvoering.
Terugkerende thema’s in gesprekstrainingen:
· Feedback geven en ontvangen
· Omgaan met emoties en weerstand
· Het slechtnieuwsgesprek
Vaak wordt er eerst een stuk theorie gekoppeld aan gesprekstechnieken. Vervolgens oefenen de deelnemers deze technieken in een fictieve praktijksituatie waarbij ze al dan niet geholpen worden door een trainingsacteur. Waardevol en leerzaam? Zeker!
Een onderbelichte, maar heel belangrijke gesprekstechniek, is er een waarbij je als gespreksleider nauwelijks aan het woord bent namelijk:
LUIS-TE-REN (luisterde, heeft geluisterd)
1. met aandacht, gericht horen zodat iets tot je doordringt
2. aandacht schenken aan *
Om een goed beeld van een leerling te krijgen is het van belang om goed te luisteren. Goed luisteren helpt ook om:
– het gesprek te leiden: de regie in een gesprek te houden
– er zeker van te zijn dat je alle belangrijke informatie verzamelt
– een band te creëren waarin bijvoorbeeld vertrouwelijkheden gedeeld kunnen worden.
Met name dat laatste is bij de relatie tussen leerling en mentor coach heel belangrijk.
Om goed te luisteren is het slim om LSD en NIVEA te gebruiken.
Huh?! Wat?! LSD en NIVEA?! Luister en huiver:
Gebruik LSD
Luisteren. Samenvatten. Doorvragen.
Luister actief: maak oogcontact. Laat met je lichaamstaal zien dat je luistert. Zorg voor een open houding.
Vat Samen: De verteller weet door samen te vatten dat je echt goed luistert en voelt zich letterlijk gehoord.
Door samen te vatten help je de verteller om het verhaal te ordenen. Zo kun je samen checken of jullie alle feiten op een rij hebben. Daarnaast kun je door samen te vatten met de zin “dus als ik het goed begrepen heb……… “de leiding terug pakken in het gesprek.
Doorvragen toont betrokkenheid: je luistert ècht en het helpt om het verhaal duidelijk te krijgen bijvoorbeeld bij:
- het gebruik van vage woorden: het, men, situatie, soms – Wat bedoel je met …?
- generaliseren: altijd, nooit, niemand, de groep – Wil je zeggen dat je nooit …?
- weggelaten woorden of zinsdelen: Ik moet wel… Het is niet goed als … – Wat gebeurt er als je het niet doet? Wie vindt het niet goed als …?
Gebruik NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander.
Vaak vul je, vanuit je referentiekader, voor een ander in wat er bedoeld wordt. Maar dat klopt niet altijd en kan voor miscommunicatie zorgen. Vraag daarom altijd na bij de verteller of je het verhaal goed begrepen hebt.
Meer handige tips en trucs met betrekking tot luisteren of andere gesprekstechnieken voor leerlingbegeleiders, mentoren en coaches in het onderwijs? Gesprekken met leerlingen voorbereiden? MENTOR RAAD kan op verschillende manieren helpen met het voeren van goede gesprekken. Check www.mentorraad.nl
*
dikkevandale.nl