Mentor ISK : de huisbezoeken deel 1

Ik ben voor de tweede week mentor van een ISK groep: vluchtelingen en migranten kinderen die zich definitief vestigen in Nederland. Deze week staan de huisbezoeken gepland. Mentoren gaan op bezoek bij de ouders om kennis te maken en om te zien hoe de woon- en leefsituatie is van de leerlingen. Bij deze school gebeurd dit standaard, ik heb dit in mijn lange carrière als mentor nog nooit gedaan en het lijkt me vooraf wat veel: er is immers al een kennismaking geweest tijdens een ouderavond en er volgen nog meer contactmomenten met ouders. Bovendien vinden de bezoeken plaats na schooltijd: tussen 17:00 en 21:00 uur.

De planning

Mijn collega mentor heeft een planning gemaakt. 4 avonden met 3 tot 4 bezoeken deze week. Het is de bedoeling dat we op ieder adres een halfuurtje blijven. Onderwerpen van het gesprek zijn: kennismaking, de algemene studievoortgang van de leerling en uitleg over de keuze voor de vervolgopleiding.

De voorbereiding

Ik maak per leerling een overzicht van het niveau en eventuele bijzonderheden die we met de ouders moeten bespreken. Hiervoor gebruik ik het leerlingvolgsysteem en de studieresultaten tot nu toe. Omdat ik de klas nog niet zo goed ken, helpt het maken van het overzicht me met het krijgen van een beeld van de leerlingen. Mooi om te zien dat mijn eerste indruk vaak klopt met de informatie uit de systemen.

In onze klas zitten leerlingen die doorstromen naar de 2e of 3e klas van het VMBO. Vanaf volgend schooljaar zit de taak van het ISK er op: de leerlingen gaan naar een nieuwe school waar ze regulier onderwijs volgen. Het is dan dus onder andere belangrijk dat de leerlingen voldoende studievaardigheden hebben. Daarnaast is het niveau van beheersing van de Nederlandse taal heel belangrijk om te slagen op de nieuwe opleiding.

Tips voor de ouders

Bij sommige leerlingen gaan we de ouders de tip geven om meer te helpen. Dit kan door bijvoorbeeld samen Nederlandse boeken te lezen of het Jeugdjournaal te kijken. Ook helpt het om thuis meer Nederlands te spreken of om de leerling in te schrijven bij een sportclub of andere buitenschoolse activiteit waarbij ze meer in aanraking komen met de Nederlandse taal en Nederlandse kinderen.

Mijn collega mentor en ik spreken de voorbereiding voor die avond door. Omdat hij al verschillende gesprekken, persoonlijk en telefonisch gevoerd heeft met de ouders praat hij me ook bij over het gezin zelf en de woon- en leefsituatie.
Al met al ben ik heel benieuwd en nieuwsgierig geworden en kijk ik uit naar het eerste bezoek later op de avond.

Wil je weten hoe deze bijzondere huisbezoeken verder verlopen? Volg dan mijn blogs !

 

 

 

 

Neem contact met mij op

MENTOR RAAD 

Anouk Abrahams

 

Factuuradres:

Marterstraat 16

 

6531 KB Nijmegen

 

0637304240

anouk@mentorraad.nl