Mentor ISK: de huisbezoeken deel 4

Sinds kort ben ik mentor van een ISK groep. ISK: Internationale Schakel Klas. Een groep van 20 vluchtelingen en migranten kinderen in de leeftijd van 13 tot 15 jaar die zich definitief vestigen in Nederland.

In eerdere blogs schreef ik al over de huisbezoeken:

iedere groep heeft 2 mentoren. We bezoeken samen de ouders om nader kennis te maken en om te zien hoe de woon- en leefsituatie is van de leerlingen. Daarnaast bespreken we ook de studievoortgang. De leerling is tijdens het bezoek aanwezig.

Toen ik hoorde dat we als mentoren de huisbezoeken moesten doen leek me dat wat overdreven maar achteraf heeft het me veel opgeleverd.

Nu vind ik zelfs dat iedere mentor, ongeacht soort onderwijs en type leerling, dit zou moeten doen. Iemand vertelde me dat dit vroeger, zeker op de dorpen, standaard was. Waarom die huisbezoeken zo waardevol zijn, lees je hieronder.

Het opbouwen van een band

Door bij leerlingen thuis te komen ontstaat er verbinding. Je laat zien dat je er echt voor ze bent en ze ziet en hoort. Wanneer er eventueel later dingen spelen in de thuissituatie is de drempel lager om jou als mentor aan te spreken.

Inzicht in de woon- en leefsituatie van leerlingen

De ene leerling was enig kind en had alle ruimte voor zichzelf. De andere moest een flat en slaapkamer delen met vader moeder en nog 3 kleine broertjes en zusjes. Anderen verbleven nog in een asielzoekerscentrum met het hele gezin op 1 kamer.

Allemaal factoren die een rol kunnen spelen bij de studievoortgang. Doordat we dit letterlijk gezien en ervaren hebben kunnen we hier rekening mee houden.

Zicht op de gezinssituatie

Veel verschillen. Leerlingen die alleen met hun moeder wonen waarbij vader niet in beeld is. Gebroken gezinnen waarvan broertjes en zusjes nog in het thuisland bij oma woonden. In oorlogsgebied.

Gezinnen; vader – moeder en kinderen met een hele warme band maar ook situaties waarin we kilte voelden.

Soms zaten we ergens en dacht ik “ooh nu snap ik wel waar dat gedrag vandaan komt “.

In de mentorlessen speel je dan in op wat je gezien en ervaren hebt. Zo geef ik leerlingen waarvan ik weet dat ze thuis erg ‘strak gehouden worden “in de les qua gedrag meer krediet. Ze mogen letterlijk meer dan sommige anderen. Dat verschil maak ik dan bewust en verantwoordelijk.

Creëren ouder betrokkenheid

Doordat je de ouders ziet en spreekt in hun eigen omgeving ontstaat er verbinding. In sommige gevallen werd er letterlijk gezegd:  ‘fijn dat we samen voor onze ……. (zoon/ dochter ) zorgen” en zo voelde dat dan ook echt.

In tijden waarin iedereen het altijd maar druk heeft zijn het dingen als deze huisbezoeken die vaak ondergesneeuwd raken. Het lijkt een grote investering maar geloof me die is het waard!

Meer over mijn avonturen als mentor van deze bijzondere doelgroep? Volg mijn tweewekelijkse blog. Binnenkort ook op mijn website: www.mentorraad.nl!!

 

 

 

Neem contact met mij op

MENTOR RAAD 

Anouk Abrahams

 

Factuuradres:

Marterstraat 16

 

6531 KB Nijmegen

 

0637304240

anouk@mentorraad.nl