Naast mijn werk als trainer ben ik mentor van een Internationale Schakel Klas. Dat zijn vluchtelingen en migranten kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar die zich definitief vestigen in Nederland. Ze worden voorbereid op de uitstroom naar een reguliere Nederlandse school.
In het begin van het schooljaar heb ik nieuwe, startende collega’s een spoedcursus mentorschap gegeven. Ik had het toen onder andere over de groepsdynamische fasen*:
· forming (kennismaken)
· storming (conflictfase)
· norming (groepsnormen ontwikkelen)
· performing (presteren)
· adjourning (afscheid nemen)
Vorig jaar viel het me op dat de fasen, anders dan bij het reguliere onderwijs, niet altijd chronologisch verliepen. Je krijgt te maken met leerlingen die aan bestaande groepen worden toegevoegd en met leerlingen die weer uit de groep verdwijnen. Dat heeft consequenties voor de groepsvorming.
Handige info voor nieuwe, startende ISK mentoren me dunkt.
Dit is wat er gebeurd :
De doorlopende aanmeldprocedure
Leerlingen kunnen zich tijdens het schooljaar doorlopend aanmelden. Er starten dus ook het hele schooljaar door nieuwe klassen.
Klassen hebben maximaal 25 leerlingen.
Mijn klas startte met 18 leerlingen. Dat zijn er nu, na vier weken, 22. Misschien komen er nog leerlingen bij…
Een collega startte met 6 leerlingen. Er kunnen dus nog 19 leerlingen bij komen. Hoe snel dat gaat weet niemand. Dat hangt af van het aantal aanmeldingen.
Deze collega blijft dus nog wel even in de forming en storming fase ‘hangen’. Met alle gevolgen van dien.
De “verdwijnende” leerling
Vorig jaar heb ik een paar keer meegemaakt dat leerlingen opeens verdwenen waren. De verdwijningen hadden verschillende redenen:
– Problemen met de asielaanvraagprocedure
– Toewijzing woning in ander deel van het land
– Vluchten vanwege bedreiging
Het gebeurde ook dat leerlingen opeens ècht verdwenen waren..Spoorloos
Dat doet iets met jou en met de groep. Daar moet je wat mee. Maar wat?
2 tips uit de spoedcursus.
Zorg ervoor dat je het hele jaar:
1. Bewust aandacht besteedt aan elkaar leren kennen. Doe kennismakingsspelletjes en opdrachten.
2. Activiteiten onderneemt om het positieve groepsgevoel te stimuleren. (Doe leuke dingen met de klas.)
Mijn mentorklas en groepsdynamica: de fasen van een groep
Eind augustus ben ik gestart met mijn nieuwe ISK- klas en ik heb hier ook alweer gemerkt dat de groepsdynamische fasen in zijn geheel niet chronologisch verlopen.
De forming en storming verliepen simultaan met daarnaast nog een stukje adjourning van mijn oude mentorklas.
Wil je weten wat dit in godsnaam betekent? Kennismaken met mijn klas? Het schooljaar met me volgen? Meer blogs, informatie en tips over het mentorvak?
Check dan: www.mentorraad.nl.
*Tuckman 1965