Naast mijn werk voor mentorraad werk ik ook nog als docent. Goed om verbonden te blijven met het werkveld en mijn kennis en ervaring uit te breiden.
Zo heb ik al een tijd gewerkt als docent Algemeen Vormende Vakken in het voortgezet speciaal onderwijs.
Sinds 3 weken werk ik als docent en mentor op een school met Internationale Schakel Klassen. Dit zijn klassen voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die net in Nederland zijn komen wonen. Ze worden voorbereid op een toekomst waarin het gebruik van de Nederlandse taal een belangrijke rol speelt. Het voornaamste doel is de anderstalige leerlingen door te schakelen naar het Nederlandstalige onderwijs.
De inwerkperiode
Op de planning stond onder andere: meelopen met diverse collega’s, mezelf wegwijs maken in de nieuwe systemen en lesmethodes doorspitten.
Na de vakantie zou ik starten met het geven van lessen volgens het rooster en het begeleiden van een mentorklas.
Maar zoals wel vaker in het onderwijs, liep het anders en werd ik door een ‘speling van het lot ‘op de derde dag al gevraagd om een collega te ondersteunen bij een mentorklas.
De ISK’s hebben 2 mentoren. Een greep uit de taken van deze mentoren: het toezien op de studieresultaten, contact onderhouden met ouders, leerlingen stimuleren en motiveren en zorgen voor een positief sociaal klimaat in de klas.
Kennismaken met de klas
Ik had de groep al een keer gezien en ze kenden me nog. Jongens en meisjes tussen de 13 en de 15 jaar uit alle windstreken. Ze zaten in groepjes en hadden les Nederlands van de andere mentor. Op het programma: zelfstandig een boekje lezen en daar een verslagje over schrijven.
Contact maken ging goed en makkelijk: ik ben bij ieder groepje aangeschoven. Ze wilden me allemaal graag laten zien en horen wat ze al geleerd hadden.
Tijdens mentoruur hadden ze de opdracht om een presentatie te maken over het land van herkomst met informatie en plaatjes over: eten en drinken, hobby’s en informatie over de voormalige woonplaats. Dit deden ze op een laptop. Waar ik niet bij stil gestaan had, was dat een groot aantal leerlingen helemaal geen ervaring had met het werken op een laptop, het gebruik van Word of Powerpoint. Dit zorgde voor allerlei problemen maar daar konden ze elkaar gelukkig goed bij helpen.
In de tweede les mochten een aantal leerlingen presenteren. Samen kwamen we erachter dat we veel meer overeenkomsten dan verschillen hebben. Zo lijken bijvoorbeeld veel lokale gerechten op elkaar en zijn knikkeren, hinkelen en voetballen universeel!
Volg mijn blogs de komende tijd om te lezen hoe het mij vergaat als mentor van deze bijzondere groep ISK leerlingen.