Tips voor leerlingbegeleiding door mentor coaches
Dit is de eerste van een serie blogs over eén van de moeilijkste dingen in de leerlingbegeleiding: het aangeven van grenzen.
Deel 1: Bereikbaarheid
Bereiken volgens de Dikke van Dale*: in verbinding komen met
De neiging om continue bereikbaar te zijn en stand-by te staan om je leerlingen te helpen is voor velen herkenbaar.
Het is tegenwoordig heel normaal dat je met de leerlingen uit jouw klas communiceert via WhatsApp. Vaak heeft de klas een gezamenlijke WhatsApp groep die je als mentor coach gebruikt om mededelingen te doen bijvoorbeeld maar leerlingen kunnen je ook individueel direct appen.
Tips om al dat app-verkeer in goede banen te leiden: geef je aan wanneer je bereikbaar bent:
Geef aan op welke werkdagen je bereikbaar bent en tijdens welke uren. Bijvoorbeeld : dinsdag tot en met donderdag tussen 08:00 en 17:00
Zet na werktijd je appmeldingen op stil of uit (!)
Geef aan dat je op vrije dagen, in het weekend en tijdens vakanties niet bereikbaar bent .
Dit lijkt een open deur maar toch…en: bewaak zelf de grens door niet op je vrije dag of op zondagmiddag tijdens een bezoek aan oma snel ff tussendoor een appje te beantwoorden 😉
Zet in de weekenden en vakanties voor de zekerheid je appmeldingen uit of op stil…
Noodgevallen
Natuurlijk zijn er ooit echte noodgevallen. Schrijnende gevallen waarin je als mentor coach echt ècht ècht de enige bent die op dat moment kan helpen.
Zo wist ik ooit dat er iets heel naars kon gebeuren in de privésfeer met een leerling in de vakantie. Toen heb ik met de leerling een “app codewoord” afgesproken. Dit had ook een emoji kunnen zijn.
Een andere oplossing is om leerlingen te laten bellen bij echte noodgevallen. Dan moeten ze zo wie zo eerst de ‘belgrens ‘over: dat doen ze niet zomaar. Een appje is makkelijker en sneller verstuurd.
Bedenk tijdens een mentor coach les met de klas een aantal controle vragen voordat er gebeld wordt in verband met een noodgeval.
Bijvoorbeeld:
- Waarom kan mijn vraag niet wachten?
- Wie kan mij nog meer helpen?
- Wat kan ik zelf doen om mijn vraag op te lossen. Enz.
- Zo maak je je leerlingen ook verantwoordelijk voor het bewaken van de grenzen aan je bereikbaarheid.
Informatie over grenzen van het mentor vak? Meer tips voor mentor coaches? Neem gerust contact op! anouk@mentorraad.nl
mentorraad.nl
* https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/bereiken