Valkuilen mentoren
Het schooljaar is nu al even in de maak. De groep aan elkaar gewend. De nieuwigheid er af. Een mooi moment om te kijken naar een aantal valkuilen voor mentoren. Goed om de rest van het schooljaar op rolletjes te laten verlopen.
De mentor als de redder
In een klas kun je veel schrijnende situaties tegenkomen. Leerlingen met ernstige problemen thuis bijvoorbeeld. Veel mentoren zijn van nature helpend ingesteld. Valkuil: de rol van de zogenaamde redder* aannemen en de leerling in de slachtofferrol plaatsen. Dit zijn sociale rollen met vaste communicatiepatronen waar uiteindelijk niemand bij gebaat is*.
Individuele gesprekjes strikt plannen
De mentor heeft regelmatig individueel contact met leerlingen. Valkuil: planning voor de 1 op 1 gesprekjes voor het hele jaar vastleggen en niet van die planning af willen wijken. Ervaring leert dat je altijd te maken krijgt met onvoorziene omstandigheden op momenten dat het helemaal niet uitkomt. Zaken die om directe actie vragen. Komt een leerling bijvoorbeeld met een signaal naar je toe, dan mag je dat niet negeren en zul je je planning om moeten gooien. Voorbeeld uit de praktijk, mentor tegen leerling in de gang: “ik snap dat je een dringend probleem hebt maar je gesprekje staat pas na de vakantie gepland “. Het zal dus moeten wachten “. Maak tijd. Voorkom erger en geef die leerling het vertrouwen dat je er voor ze bent.
Contact met ouders/ verzorgers
Contact met ouders. Vaak wordt er in een laat stadium pas contact gezocht en dat valt niet altijd goed. “Waarom hoor ik dit nu pas? “
Heb daarom regelmatig contact met alle ouders. Dat hoeft niet per se telefonisch kan ook bijvoorbeeld per mail. Dit voorkomt verassingen en maakt het latere contact makkelijker.
Meer informatie of tips over de valkuilen van mentoren? Neem gerust contact op. Mentor raad staat voor jullie klaar.
*Dramadriehoek S. Karpman