Waarom het zo belangrijk is om te investeren in de relatie – leerling mentor –
De Gouden Weken vormen de basis voor de rest van het schooljaar. Een goed begin is het halve werk.
Voor mentoren is het daarom heel belangrijk om gelijk te starten met het opbouwen van een goede en solide relatie.
Aandacht voor de relatie – leerling mentor – is actueler dan ooit. In tal van recente artikelen wordt geadviseerd hier meer in te investeren. Ook kwam er vanuit de onafhankelijke begeleidingscommissie van het Nationaal Programma Onderwijs; het Platform Perspectief Jongeren, het advies om hiervoor de NPO gelden te gebruiken*.
“Zonder relatie geen prestatie “is ook het uitgangspunt van MENTOR RAAD Maar waarom is dat nou zo belangrijk?
Leerlingen willen gezien en gehoord worden
Contact maken. Oprechte interesse tonen. Daar begint het allemaal mee. Open deur? Zou je denken. Helaas valt dat in de praktijk vaak tegen. Zo kun je als mentor bijvoorbeeld nog zo netjes je gesprekstechnieken gebruiken, als je niet weet wie je tegenover je hebt, bereik je helemaal niks.
Leerlingen zoeken verbinding
Leerlingen willen weten wie die mentor nou eigenlijk is.
Vakantiefoto’s of foto’s van je huisdier showen tijdens de start van het schooljaar is een goed begin. Maar dan ben je er nog niet. Leerlingen vergeten vaak dat mentoren ook maar mensen zijn. Niemand is perfect. Daarom is het goed om bijvoorbeeld te vertellen dat je vroeger ook wel eens geen zin had om je huiswerk te maken. Of om een proefwerk te leren. Door persoonlijke dingen te delen nodig je leerlingen uit om hetzelfde te doen. Leerlingen waarbij niet alles van een leien dakje gaat, zoeken makkelijker contact wanneer ze zich met iemand verbonden voelen.
Leerlingen zijn gemotiveerder
Je verbonden voelen met anderen is een psychologische basisbehoefte die vervuld moet zijn om gemotiveerd te zijn**.Denk maar eens aan een mentor waar je geen klik mee had en eentje waarmee je goed kon op schieten. Dat maakte een groot verschil. Vriendjes worden is niet nodig maar leerlingen moeten de mentor op zijn minst mogen.
Gezonde leerlingen die goed in hun vel zitten presteren beter
De laatste tijd is er (eindelijk!) meer aandacht voor de (mentale) gezondheid van leerlingen. Een goede relatie helpt snel in de gaten te hebben wanneer er iets spaak loopt. Door een gesprekje aan te knopen kan er bijvoorbeeld sneller doorverwezen worden voor hulp.
Wil je graag advies, hulp of tips met betrekking tot het opbouwen en onderhouden van de relatie met leerlingen? Neem gerust contact op!
** Zelfdeterminatie theorie Deci en Ryan 1985
Meer informatie over hoe – mentor raad- kan helpen het mentoraat gesmeerd te laten lopen? Neem gerust contact op.